کنترل صرع در طب سنتی

کنترل صرع در طب سنتی

علل صرع

شاید در فردی که به صرع مبتلا می‌باشد علت اولیه به وجود آورنده بیماری اهمیت خاصی نداشته باشد اما علل به جود آورنده صرع برای آموزش جامعه و پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
علل صرع را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار دارد. علل اولیه به وجود آورنده بیماری صرع و علل بروز صرع و تشنج. در بررسی علل اولیه به وجود آورنده صرع گاهی یک اختلال ساختمانی کوچک در مغز به‌عنوان علت به وجود آورنده آن مطرح می‌شود.

اما در بسیاری از افرادی که به صرع مبتلا گشته‌اند هیچ علت خاصی یافت نمی‌شود و در دسته دیگری از افراد ضربه و فشارهای وارده به مغز، تومورها و ناراحتی‌های انتقالی ‌اندام‌ها به‌عنوان علل درگیر به وجود آورنده صرع بیان می‌گردند. همچنین علل بروز تشنج‌ها در افراد مختلف و در انواع مختلف صرع متفاوت می‌باشد. در دسته‌ای از افراد یک محرک حسی مانند مواجه با نورهای متفاوت، صداهای بلند، مواجه با سرما و یا گرمای شدید و در برخی دیگر افراد یک فشار عصبی ناگهانی و لحظه‌ای می‌تواند سبب بروز تشنج گردد. علل بروز تشنج از این لحاظ حائز اهمیت است که با شناخت و درک علت بروز تشنج در یک فرد مبتلابه صرع، با عدم مواجه فرد مبتلا با آن علت می‌توانیم جلوی بروز تشنج را در آن فرد بگیریم. البته این نکته نیز قابل‌ذکر است که در اکثر افراد مبتلا مجموعه‌ای از علت‌ها سبب بروز تشنج می‌گردد.

[caption id="attachment_3083" align="alignnone" width="255"]علل صرع کنترل صرع با طب سنتی[/caption]

دماغ (مغز)

از دیدگاه طب سنتی و بر طبق تقسیم‌بندی اعضای بدن مغز به همراه کبد و قلب جز اعضای رئیسه بدن می‌باشند که کنترل اعضای مرئوسه بدن (سایر اعضای بدن) را بر عهده دارند. بنابراین اگر اختلالی و مرضی به‌طور مستقیم متوجه اعضای رئیسه بدن باشد می‌تواند عملکرد سایر اعضای بدن نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. بیماری صرع یک بیماری است که به‌طور مستقیم با مغز و اعصاب در ارتباط می‌باشد. در بیماری صرع، بررسی مزاجی مغز ازآن‌جهت اهمیت دارد که هر عاملی سبب بر هم زدن تعادل مزاجی در مغز گردد می‌تواند سبب تشدید بیماری صرع در فرد مبتلا نیز گردد. بنابراین یکی از اولین اقدامات در کنترل بیماری صرع حفظ تعادل مزاجی مغز در مبتلایان است.

در طب سنتی افراد مبتلا به بیماری صرع بهتر است از مصرف مواد و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اکیداً خودداری کنند. نوشیدنی‌های کافئین دار سبب بر هم زدن تعادل مزاجی مغز می‌گردند و همچنین سرعت جریان‌های الکتریکی مغز را افزایش می‌دهند و از این طریق می‌توانند سبب فزونی طوفان‌های الکتریکی و تشنجی مغز گردند

در منابع مختلف مزاج دماغ (مغز) سرد و تر بیان شده است. سردی و تری دماغ دارای حکمت خاص خود می‌باشد. اگر دماغ به‌طور طبیعی با مزاج سرد و تر آفریده نمی‌شد، با وجود حجم عظیم اطلاعات واردشده به آن و پردازش آن‌ها دچار حرارت و خشکی بیش‌ازحد می‌شد. در صورت غلبه کیفیات سردی، گرمی، خشکی و تری یا ترکیبی از آن‌ها بر دماغ، به‌طوری‌که عملکرد دماغ دچار اختلال شود، مغز دچار سوء مزاج می‌شود. در مورد بیماری صرع رطوبت مغز از حرارت مغز اهمیت بیشتری دارد، هرچند که حرارت مغز نیز با درجات پایین‌تر دارای اهمیت خاص خود می‌باشد. حفظ رطوبت مغز در کنترل تشنج‌ها و تشخیص فواصل تشنجی از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از ابتدایی‌ترین توصیه‌هایی که به افراد مبتلا می‌توانیم بکنیم حفظ رطوبت مغز و پرهیز از هر آنچه سبب خشکی مغز می‌گردد، است.

[caption id="attachment_3084" align="alignnone" width="300"] صرع در طب سنتی[/caption]

تنظیم ساعت خواب

بی‌خوابی و بد خیلی یکی از دلایل مهم و عمده‌ای است که مزاج مغز افراد را به سمت خشکی می‌برد. بنابراین می‌بایست با بررسی علت بی‌خوابی و بدخوابی و رفع عوامل ایجادکننده آن به جلوگیری از تشدید حملات در مبتلایان به صرع کمک کنیم. تنظیم ساعت خواب بیماران مبتلا به صرع یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای کنترل حملات صرع و افزایش فواصل بین حملات و تشنج‌های ناشی از این بیماری است. استراحت کافی، خواب عمیق و آرام از مهم‌ترین نکاتی است که در تسکین حملات بیماران مبتلا به صرع از سوی درمانگران توصیه شده است. از علل اساسی بی‌خوابی رژیم‌های غذایی بد می‌باشد. معمولاً رژیم‌های غذایی خشک سبب تشدید حالت بی‌خوابی می‌گردند اما رژیم‌های غذایی تر به مدت زمان خواب کمک می‌کنند. همچنین نوع رژیم غذایی و تأثیری که رژیم بر روی گوارش فرد می‌گزارد نقش بسزایی در خواب دارد. باید توجه گردد که غذاهایی که سبب نفخ معده و همچنین کمک به یبوست و عدم دفع می‌گردند موجب تشدید حالت بی‌خوابی و بدخوابی می‌گردند. این نکته حتی در طب مدرن نیز ثابت گردیده است که افرادی که دارای دفع مناسب می‌باشند کمتر دچار بدخوابی و یا بی‌خوابی می‌گردند و بالعکس افرادی که دارای یبوست می‌باشند بیشتر دچار کم‌خوابی و بدخوابی می‌گردند. سنگینی و انباشتگی غذا در بدن نه‌تنها در موجب بی‌خوابی می‌گردند بلکه در کیفیت خوابی که فرد می‌بیند نیز تأثیر دارد تا آنجا که طب اسلامی نیز خواب‌های کابوسواری که پس از صرف یک وعده غذای سنگین دیده می‌شود را فاقد یک تعبیر دقیق می‌داند و علت آن‌ها را سنگینی ناشی از وعده غذایی می‌داند.

[caption id="attachment_3085" align="alignnone" width="300"]تنظیم ساعت خواب در طب سنتی کنترل صرع[/caption]

نکات طب سنتی برای مبتلایان به صرع

* یکی از بهترین دم‌نوش‌ها برای مبتلایان به صرع دم‌نوش زنجبیل می‌باشد. دم‌نوش زنجبیل یکی از مفیدترین چای‌های گیاهی است که برای تسکین دردهای ناشی از بیماری صرع به بیماران توصیه می‌شود. بهتر است همراه با زنجبیل مقدار بسیار اندکی نیز زعفران همراه شود. اثر اصلی این دم‌نوش همان کاهش دردهای ناشی از صرع است. مصرف این دم‌نوش تا دو فنجان در روز مجاز می‌باشد.

[caption id="attachment_3086" align="alignnone" width="300"] کنترل صرع با دم نوش زنجبیل[/caption]

* بهارنارنج یکی از یکی گیاهانی است که برای کنترل سردردهای ناشی از صرع بسیار توصیه می‌گردد. بهارنارنج به هر صورتی که مصرف گردد (چه به‌صورت دم‌نوش، و چه به‌صورت عرق بهارنارنج و....) مفید است. اگر میزان و مقدار سردرد زیاد باشد می‌توان در دم‌نوش بهارنارنج از گیاه زوفا نیز کمک گرفت.

[caption id="attachment_3087" align="alignnone" width="300"] دم نوش بهارنارنح برای کنترل صرع[/caption]

* افراد مبتلا به بیماری صرع بهتر است از مصرف مواد و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اکیداً خودداری کنند. نوشیدنی‌های کافئین دار سبب بر هم زدن تعادل مزاجی مغز می‌گردند و همچنین سرعت جریان‌های الکتریکی مغز را افزایش می‌دهند و از این طریق می‌توانند سبب فزونی طوفان‌های الکتریکی و تشنجی مغز گردند. درمانگران مکاتب درمانی مختلف نوشیدن چای، قهوه، نسکافه و انواع نوشابه‌های گازدار را برای افراد مبتلا به صرع جایز نمی‌دانند. این گروه همچنین استفاده از مواد خوراکی شیرین مانند قندوشکر و شیرینی‌ها را مناسب حال افراد مبتلا به صرع نمی‌دانند. علاوه بر این، توصیه شده بیماران مبتلا به صرع مصرف انواع غذاهای آماده، تخم‌مرغ‌های ماشینی و استفاده از انواع گوشت‌های قرمز، سس، گوجه‌فرنگی، عدس، سیب‌زمینی را کمتر در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنند.
* ورزش ملایم و آرام و پیاده‌روی منظم و مرتب حداقل به مدت 30 دقیقه در طی روز برای این دسته از افراد توصیه می‌گردد.
* استعمال انواع مواد مخدر و دخانیات برای مبتلایان به صرع ممنوع می‌باشد. ازآن‌جهت که استعمال انواع مواد مخدر سبب بر هم زدن جریان ثابت عصبی مغزی می‌گردد می‌تواند موجب بر هم زدن ریتم ثابت بیماری صرع نیز گردد. همچنین در افراد آلوده به مواد مخدر ترک اعتیاد می‌بایست حتماً زیر نظر یک متخصص صورت گیرد زیرا ترک‌های خانگی ممکن است با شوک‌های تشنجی شدیدی همراه باشند.
* از خیره شدن مستقیم به انواع نورها، و در معرض صدای بلند قرار گرفتن، همچنین مواجهه با هوای سرد و یا گرم شدید می‌بایست اکیداً پرهیز شود.
* مبتلایان به صرع می‌بایست در وعده‌های غذایی خود به‌طور ویژه از بادنجان استفاده کنند.

برخی از توصیه‌های غذایی برای مبتلایان به صرع به شرح زیر است:

* مصرف دارچین، مشک و هر چیز خوشبو و معطر.

* نوشیدن سکنجبین که در زمستان با آب گرم و در تابستان با آب سرد نوشیده شود.

* مصرف نان تهیه‌شده از گندم سفید و مناسب.

* مصرف گوشت جوجه، گنجشک، بزغاله، آهو، کبوتر.

* مصرف تخم‌مرغ، عسل، انجیر و گردو و پسته.

* پرهیز از نوشیدن آب یخ پس از استحمام.

* پرهیز از خوردن گوشت گاو و گوسفند و بز و ماهی.

* پرهیز از مصرف شیرینی و چربی.

* پرهیز از مصرف سبزی‌ها به‌ویژه کرفس.
* پرهیز از شلغم، ترب، کلم و هویج.

[caption id="attachment_3088" align="alignnone" width="300"] درمان صرع در طب سنتی[/caption]

درمان صرع با حکیم خیراندیش٬ درمان صرع در طب سنتی٬ صرع٬ صرع خفیف٬ صرع در طب سنتی٬ کنترل بیماری صرع٬ کنترل حملات صرع٬ کنترل صرع٬ کنترل صرع با حکیم خیراندیش٬ کنترل صرع با طب سنتی٬ کنترل صرع در طب سنتی

[ بازدید : 55 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 19 دی 1397 ] [ 22:32 ] [ وی پک ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]