سالاد و کاهش وزن در طب سنتی

سالاد و کاهش وزن در طب سنتی

از وقتی یادمان هست به هر کس که می خواست لاغر شود می گفتند که "سالاد بخور تا لاغر بشی" و یا "قبل غذا سالاد بخور تا اشتهایی برای غذای اصلی نداشته باشی" این ها، هم درست است و هم ممکن است در برخی افراد جواب ندهد. چرایی اش را در طب سنتی می توان یافت...

از نظر متخصصان طب سنتی خوردن زیاد و مستمر سالاد کاهو همراه با گوجه و خیار برای لاغر شدن، سبب افزایش رطوبت بدن می شود و زمینه ابتلا به کبد چرب، مشکلات رحمی در زنان، چربی خون و عوارض روحی را برای افراد مذکور فراهم می آورد.

در طب سنتی گفته می شود که بدن انسان و همه موجودات، از 4 خلط تشکیل شده است: خلط صفرا با مزاج گرم و خشک، خلط بلغم با مزاج سرد و تر، خلط سودا با مزاج سرد و خشک، و خلط دم با مزاج گرم و تر؛ چربی مرطوب ترین عضو بدن است. هر یک از اعضای بدن نیز مزاج خاص خود را دارند، مثلاً قلب، گرم و خشک است؛ استخوان، سردترین عضو بدن و چربی مرطوب ترین عضو بدن است.

[caption id="attachment_3258" align="alignnone" width="300"] سالاد در طب سنتی[/caption]

زیاده روی در مصرف سالاد کاهو ممنوع

بسیاری از افراد، برای لاغر شدن از رژیم های کم کالری مانند سالاد گوجه و خیار یا کاهو استفاده می کنند یا مثلاً آب بسیار زیادی می نوشند؛ این افراد، ابتدا وزنشان به سرعت کم می شود مثلاً در هفته اول 2 کیلو کم می کنند ولی خیلی زود به جایی می رسند که وزنشان ثابت می ماند و تغییری نمی کند.

در واقع مصرف مداوم خیار، کاهو، گوجه و نظیر این ها، موجب افزایش رطوبت بدن می شود که در قالب بافت چربی (با طبیعت سرد و تر)، در بدن ذخیره می شود. در طب سنتی رعایت رژیم های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج عوارض جدی دارد و اقدام به پیروی از رژیم های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج و شرایط پایه ای بدن افراد، می تواند موجب عوارض جدی شود.

از نظر متخصصان طب سنتی خوردن زیاد و مستمر سالاد کاهو همراه با گوجه و خیار برای لاغر شدن، سبب افزایش رطوبت بدن می شود و زمینه ابتلا به کبد چرب، مشکلات رحمی در زنان، چربی خون و عوارض روحی را برای افراد مذکور فراهم می آورد

امروزه با افراد زیادی مواجه می شویم که شاید مثلاً چربی اطراف پهلوهایشان کم شده باشد ولی دچار آسیب هایی در دیگر اعضا هستند: کبد چرب که در بیش تر موارد، حاصل افزایش سردی و تری در این عضو حیاتی است، ریزش مو، مشکلات رحمی، بروز چربی خون بالا، ضعف بدنی و روحی و... از عوارض مصرف مواد غذایی سرد به طور مداوم و زیاد در رژیم های لاغری است. خیلی از این افراد که با رعایت رژیم های کم کالری و بدون توجه به طبیعت بدن و دیگر شرایط جسمی، روحی، سنی، اقلیمی و... اقدام به کاهش وزن می کنند، پس از گذشت مدتی چاقی آن ها برمی گردد و حتی ممکن است چاق تر از گذشته شوند.

بیمارانی که با شکایت از چاقی، نفخ، سنگینی معده، کبد چرب، چربی خون بالا، آکنه های سرد و ... به متخصصان طب سنتی مراجعه می کنند، بهتر است که از مصرف ماست و خیار، سالاد شیرازی و سالادهای مجلسی خودداری کنند زیرا همه آن ها اگرچه کالری کمی دارند اما فرآیند گوارش را از معده تا بافت های محیطی در چنین بیمارانی بدتر می کنند.

[caption id="attachment_3259" align="alignnone" width="300"] سالاد کاهو ممنوع[/caption]

سالاد لاغر کننده

ولی با همه ی این توضیحات، در طب سنتی هم درباره سالاد چربی سوز و لاغرکننده مطالبی گفته شده است که در ادامه توضیح می دهیم. سالادها و پیش غذاهایی که اجزای آن عمدتاً از گیاهان خانواده چتریان (آپیاسه) و نعنائیان (لامیاسه) هستند، در فرمولاسیون این سالاد هستند که هم به عملکردهای اجزای آن در طب سنتی و هم به اکشن های آن ها در فیتوتراپی توجه شده است که برای چنین افرادی که مشکلات گوارشی دارند، بسیار مفید است.

این سالادها نه تنها برای این قبیل بیماران زیان ندارد بلکه برای کاهش وزن، کاهش قند و چربی، بهبود کبد چرب، و پاکسازی کلیه ها و روده نیز بسیار سودمند است.

اجزای سالاد چربی سوز و لاغرکننده

هویج پوست نگرفته و نرم رنده شده: یک عدد متوسط
کرفس خردشده: نصف ساقه
پیاز شیرین خردشده: یک عدد متوسط
جعفری (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
شوید (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
گشنیز (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
مرزه (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
روغن زیتون فوق بکر: دو قاشق غذاخوری
پودر گل محمدی: یک قاشق مرباخوری پر
سیاه دانه (نیمکوب شده): یک قاشق چایخوری
پودر آویشن: یک قاشق مرباخوری
پودر کامل لیموعمانی (با پوست و دانه): یک قاشق مرباخوری
زرشک: یک قاشق غذاخوری.

وزن این سالاد با همه مخلفاتی که داخلش وجود دارد، حدود 200 گرم خواهد شد. بهتر است این سالاد به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده غذایی مصرف شود. برای آن که این سالاد سیرکننده تر شود می توان کمی مویز هم به آن افزود و کسانی که یبوست دارند، می توانند مقدار بیشتری روغن زیتون و پودر گل محمدی در آن بریزند.

[caption id="attachment_3260" align="alignnone" width="300"]سالاد در طب سنتی سالاد لاغر کننده[/caption]

انواع سالاد در طب سنتی٬ خوردن سالاد در طب سنتی٬ سالاد٬ سالاد در طب سنتی٬ سالاد رژیمی لاغری٬ سالاد کاهو در طب سنتی٬ سالاد لاغرکننده٬ سالاد لاغری٬ سالاد لاغری کرفس٬ سس سالاد در طب سنتی

[ بازدید : 58 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 23 دی 1397 ] [ 15:48 ] [ وی پک ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]